Odgoj duše kroz Vjerovjesnikov, s.a.v.s., sunnet
Ramazanska halka sa dr. hafizom Kenanom Musićem
Ibadet i dobra djela čovjeku otvaraju horizonte prema promišljanju. A promišljanje može svakog od nas voditi jednoj značajnoj osobini vjernika, a to je pronicljivost. Božiji Poslanik, Muhammed, s.a.v.s., je rekao: “Budite svjesni pronicljivosti vjernika, jer on zaista gleda Allahovom svjetlošću.” Onaj koga je Gospodar počastio pronicljivošću, neće svakoga u svome društvu. Vjernik i vjernica koje je Allah počastio, zbog njihovih dobrih djela, da gledaju stvari onakve kakve jesu, izabiru pažljivo svoje društvo. Izabiru svoja djela, izabiru knjige koje će čitati, izabiru kontekste u koje će dolaziti.
Zbog čega je osobina pronicljivosti značajna, između ostalog, jeste što nas vodi pravilnim odlukama u našem životu. Srce ima svoj vid, onako kako nazivamo očni vid. Vid srca jeste pronicljivost. Gospodar počasti onu osobu koja redovno namaz obavlja. Onu osobu koja klanja namaze, pa i u noći, dio noći provede pred Gospodarom. Onu osobu koja posti ramazan. Počasti tu osobu da vidi stvari na pravilan način, da bude pronicljiva. Život u pokornosti Uzvišenom Gospodaru daje čovjeku ovu sposobnost pozitivnog viđenja. Nije slijepa osoba ona koja je uskraćena za dar vida. Slijepa je osoba, istinski je slijepac onaj ko ne vidi istinu, pa makar imao dar vida!
Uzvišeni Gospodar je rekao:
أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا
“Zar ste mislili da smo vas uzalud stvorili?“ (Mu'minun, 115)
Može li čovjek pomisliti da je uzaludan ovaj naš život koji nam je dat? Može li čovjek pomisliti da uđe u prodavnicu, da uzima šta hoće, a onda kada hoće da izađe, a da onaj u čijoj je prodavnici bio ne kaže: “Sada plati ovo što si uzeo.“
Uzvišeni Gospodar je rekao:
وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ
“On je s vama gdje god bili.” (Hadid, 4)
Pronicljivost vjernika i vjernice je u tome da budemo svjesni da je Gospodar sa nama i da nas On vodi, u trenucima kada nam treba Njegova pomoć, da donesemo pravilnu odluku. Suštinski zadatak posta je da budemo svjesni da nas Gospodar vidi, da nas On čuje, da je On naš svjedok.
Uzvišeni Gospodar je kazao:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقَانًا
“O vjernici, ako budete svjesni Gospodara, Gospodar će vama dati sposobnost razlučivanja, razdvajanja onog što je istina od onoga što je neistina. „(Enfal, 29)
Nisu isti dobri i loši, nisu isti vjerni i nevjerni, nisu isti čestiti i oni koji odaberu nečestitost u svome životu! U dovama uvijek trebamo učiti: “Gospodaru, zaista neće biti ponižen onaj kome si Ti zaštitnik, niti će biti uzdignut onaj ko je tebi neprijatelj.” Uvijek se trebamo sjećati, ako želimo da budemo pronicljivi:
لَا يَسْتَوِي أَصْحَابُ النَّارِ وَأَصْحَابُ الْجَنَّةِ
”Nisu isti stanovnici vatre i stanovnici Dženneta.” (Hašr, 20)
Nisu isti u svojim stanjima, nisu isti u svojim noćima i danima. Nisu isti u djelima koje rade, u govoru koji iznose, nisu isti!
Jedan od velikana Imam Džunejd je doživio da mu jedan kršćanin dođe, koji je želio da ispita imama Džunejda. Obukao se kao musliman i stao ispred njega i pitao ga je: “O Džunejde, reci mi o hadisu Božijeg poslanika, Muhammeda, s.a.v.s.: “Čuvajte se pronicljivosti vjernika, jer vjernik gleda Allahovim svjetlom”, na šta se to odnosi? Imam Džunejd je pogledao u njega, zatim oborio svoju glavu i zatvorio svoje oči. Nakon nekog vremena pogledao je u njega i kazao: “To Gospodar daje onome kome hoće, ja znam da si ti kršćanin, da si došao da me ispitaš.” To je bio razlog da je taj čovjek primio islam.
Također, mnogi ashabi Resulullaha, s.a.v.s., mnogi njegovi učenici su dobijali, ono što Gospodar naziva firasetom, a to je pronicljivost. Ibn Abbas, kada mu je došao čovjek koji je htio da pita da li se može pokajati onaj ko ubije čovjeka, imali mu pokajanja? Ibn Abas je rekao: “Nema.” Tada su ljudi upitali: “Ibn Abase, pa može se pokajati. Ti znaš da u Kur’anu ima za onoga ko ubije čovjeka, ima i za njega nade ako se iskreno vrati Gospodaru.” Ibn Abbas je rekao: “On je došao da bi kod mene dobio odgovor na ono što njemu treba, a to je da ubije čovjeka. Zato sam mu rekao da nema pokajanja.”
Jedan od ashaba je pogledao u neku ženu dok je išao kod hazreti Osmana u posjetu. Kada je ušao kod hazreti Osmana, zeta Božijeg Poslanika, s.a.v.s., u kuću, Osman mu je pogledao oči i kazao je: “Zar mi ulaziš, a još uvijek su ti tragovi bluda u očima.” On je upitao: “Zar ima objave nakon Muhammeda s.a.v.s?” Osman je rekao: “Nije to objava, nego je to pronicljivost vjernika.”
Uzvišeni Gospodar kaže:
إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِلْمُتَوَسِّمِينَ
“To su, zaista, pouke za one koji posmatraju.” (Hidžr, 75)
Da gledamo šta se dešavalo prije nas i kuda su otišli oni prije nas. Kuda su ih odvele staze lošeg i zla, a kuda su ih odvele staze dobra. Treba nam svjetlost srca, treba nam onoliko koliko nam treba svjetlo u očima našim.
Kada se srce osvijetli odanošću Uzvišenom Gospodaru, tada vidimo stvari onakve kakve jesu. Tada vidimo ljude, uistinu onakvi kakvi jesu i tako sve oko sebe vidimo, ne onako kako nam se pokušava prikazati, nego onako kako to uistinu jeste. Jedna od lijepih dova u mjesecu ramazanu jeste: “Gospodaru, pokaži nam stvari onakve kakve jesu.” Zaista vjernik gleda, kako Božiji Poslanik, s.a.v.s., kaže: “Bojte se pronicljivosti vjernika, zaista vjernik gleda svjetlošću od Gospodara.”