Model sretnog i uspješnog življenja

Hvala Uzvišenom Stvoritelju na Njegovim neizmjernim blagodatima i molimo Ga da nas počasti spoznajom Njegove veličine kroz blagodati koje nam dariva, a posebno da Mu budemo zahvalni na blagodati vjere i odanosti Njemu. Salavat i selam, mir i spas Muhammedu, s.a.v.s., posljednjem Božijem poslaniku i Njegovom miljeniku. Mir i spas neka je njegovoj časnoj porodici, plemenitim drugovima i svim čestitim i iskrenim ljudima.

Priroda poslanice islama koja se završava s Muhammedom, s.a.v.s., jeste univerzalnost, dakle upućena je svim ljudima koji je trebaju nositi do Sudnjega dana. Ova poslanica ujedinjuje ljude u odanosti Stvoritelju uspostavljajući istinu i pravičnost uz ravnotežu razuma i emocija. Islam je vjera svih poslanika, od prvog čovjeka i poslanika Adema, a.s., pa do Muhammeda, s.a.v.s., pečata vjerovjesnika. Priroda ove iskonske vjere jasno se može upoznati i kroz životopis Božijeg Poslanika, s.a.v.s., zbog svoje savremenosti. Sira ili životopis odvaja se od povijesti, jer povijest nije ništa drugo do slijed zbivanja, uzroka i posljedica, što je po svojoj prirodi odvojeno od sadašnjosti koju ljudi žive. Druženje sa životopisom Resulullaha, s.a.v.s., treba izazvati buđenje plemenitih emocija prema osobi kojoj toliko mnogo dugujemo, ne samo mi muslimani nego i cijelo čovječanstvo.

Jedan dječak upitao je svoga oca: “Babo, zašto se ime Muhammeda, s.a.v.s., uvijek vezuje uz ime Uzvišenog Boga?” Otac je odgovorio: “Sine, zato što svijetu niko nije donio više dobra od Muhammeda, s.a.v.s.” Ova karakteristika Resulullaha, s.a.v.s., činjenje dobra, osnovna je poruka islama koju treba prenijeti svim ljudima. Životopis Božijeg Poslanika, s.a.v.s., jedinstven je put ka spoznaji veličine njegove ličnosti, ali i način da se upoznamo s vremenom i prostorom u kojem je on živio kako bismo iz toga crpili čvrstu spoznaju da je on, Muhammed, s.a.v.s., ne osoba koju je intelekt i gen uzdigao nad drugima, nego osoba kojoj Uzvišeni Bog objavljuje svoju riječ. Uzvišeni Stvoritelj naređuje Svom Poslaniku da ovo jasno obznani:

قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ‌ مِّثْلُكُمْ يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَـٰهُكُمْ إِلَـٰهٌ وَاحِدٌ فَمَن كَانَ يَرْ‌جُو لِقَاءَ رَ‌بِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِ‌كْ بِعِبَادَةِ رَ‌بِّهِ أَحَدًا

Reci: ‘Ja sam čovjek kao i vi, meni se objavljuje da je vaš Bog jedan Bog, pa onaj ko žudi da se sa svojim Gospodarom susretne, neka čini dobra djela i neka u robovanju Gospodaru svome Njemu nikoga ravnim ne smatra!’[1]

Sira je stil življenja Muhammeda, s.a.v.s., i pred svakog od nas postavlja najsavršeniji model čestitog života. Uzvišeni Stvoritelj postavlja obrazac čovječanstvu kroz Resulullaha, s.a.v.s., pa mu kaže:

لَّقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَ‌سُولِ اللَّـهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْ‌جُو اللَّـهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ‌ وَذَكَرَ‌ اللَّـهَ كَثِيرً‌ا

Vi u Allahovu poslaniku imate divan uzor za onoga ko se nada Allahovoj milosti i nagradi na onom Svijetu, i koji često Allaha spominje.[2]

Posljednja karakteristika onih kojima je Božiji Poslanik, s.a.v.s., uzor jeste da Boga često spominju, da stalno Gospodara svoga spominju! Pravilno razumijevanje Kur’ana, posljednje Objave Uzvišenog Gospodara, podrazumijeva poznavanje životopisa Muhammeda, s.a.v.s., jer su kur’anski ajeti osvijetljeni događajima iz njegovog, s.a.v.s., života. Kako znati da se ajet:

مَا وَدَّعَكَ رَ‌بُّكَ وَمَا قَلَىٰ

Gospodar tvoj nije te ni napustio ni omrzno![3] odnosi na privremeni prekid objave i vrijeđanje nemuslimana Muhammeda, s.a.v.s., zbog tog prekida osim kroz životopis. Mnogo je primjera koji se mogu navesti za ovaj aspekt značaja Sire.

Suština Sire jeste praktična primjena principa, propisa i etičkih normi naše vjere islama, te nastojanje da studiranjem i izučavanjem Sire Objava Uzvišenog Boga, Allaha, dž.š., bude pretočena u korito života, u našu stvarnost, naše kuće, mahale, u naše odnose. Zadaća Resulullaha, s.a.v.s., jeste upravo ovaj proces obznane i praktične primjene, pa Uzvišeni Gospodar kaže:

وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ‌ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُ‌ونَ

A tebi objavljujemo Kur’an da bi objasnio ljudima ono što im se objavljuje i da bi oni razmislili![4]

Sira je obrazac odgoja i poučavanja i svaka osoba koja se upozna sa životopisom Resulullaha, s.a.v.s., imat će priliku spoznati najuspješniji metod u odgoju i obrazovanju. Izvor ovog obrasca nije ljudski već je sastavni dio Objave. Uzvišeni Gospodar objavljuje Knjigu i poučava Resulullaha mudrosti, uči ga kako da očisti ljudska srca i ljudske duše. Mudrost koju mu Gospodar daje i koja se spominje u Kur’anu jeste, u najširem smislu i prihvaćenom tumačenju, hadis Muhammeda, s.a.v.s., njegove riječi kojima je on odgajao prve generacije muslimana. Naravno, ovim se ne zatvara krug argumentacije značaja Sire; i drugi aspekti sigurno mogu mnogo kazati o tome zbog čega je značajno poznavati život Muhammeda, s.a.v.s.. Struktura života Resulullaha, s.a.v.s., pokazuje nam da su njegove riječi šerijat zakon po kojem muslimanska zajednica nastoji živjeti, njegovi su postupci tarikat način ophođenja kojim se živi vjera, a duhovna stanja Resulullaha, s.a.v.s., jesu hakikat – bit i realizacija odanosti Stvoritelju. Kada ovo znamo, jasno nam je koliki je značaj izučavanja Sire koja nam pruža informacije o sva tri aspekta Resulullahove, s.a.v.s., ličnosti. Mnogi ugledni ljudi izgube ugled kada im se drugi približe i upoznaju ih. Zbog toga većina poznatih u svim vremenima bježe od društva, bježe od onih koji ih trebaju upoznati, strahujući da ljudi ne izgube poštovanje prema njima ili da njihova pozicija u društvu ne bude ugrožena.

Resulullah, s.a.v.s., za razliku od njih poziva ljude da ga upoznaju, poziva ljude na Oproštajnom hadžu pred više od stotinu hiljada muslimana i muslimanki da spoznaju suštinu njegove poslanice i misije. On poziva ljude, govori im jezikom svojim i stanjem svojim:

خُذُوا عَنِّي مَنَاسِكَكُمْ

Uzmite od mene obrede svoje,[5] uzmite od mene ono što će vam biti drago da vidite nakon što ovaj svijet, dunjaluk, napustite. Važno je kazati da se ljubav može osjećati samo prema onome koga poznajemo. Zbog toga trebamo upoznavati Muhammeda, s.a.v.s., svi koji vjeruju u Dragog Boga i vole Muhammeda, s.a.v.s., vole sve Božije poslanike i nikakvu razliku u poštovanju prema njima ne prave.

Posebnost Muhammeda, s.a.v.s., jeste u tome što nema nijedne teške niti lijepe situacije koju ljudsko biće može doživjeti, a da takvu ili izuzetno sličnu nije doživio i Muhammed, s.a.v.s., onaj kojega je Gospodar odabrao da bude pečat poslanstva. Rođen je kao siroče, odgajan u kući djeda, zatim amidže, već kao dječak privređuje i zarađuje za život, trguje i radi s ljudima, stječe ugled zbog poštenja, iskrenosti i otvorenosti prema svima. Biva nazvan El-Emin – Povjerljivi i prije poslanstva. Ženi se i dobija dječicu, ali i gubi bračnog druga, doživljava teška iskušenja. Nakon što ga je Gospodar počastio prvom Objavom, kada ga njegovi savremenici utjeruju u laž, gubi imetak, doživljava tlačenja i ponižavanja od oholih i umišljenih, zatim biva prvi čovjek zajednice, predsjednik države, vojskovođa koji dobija bitke, ali i prolazi kroz ratna iskušenja. Doživljava teške trenutke gubitka dragih osoba, potomstva, rodbine i prijatelja koji su mu pomagali da nosi risalet, misiju islama. U svim tim situacijama Muhammed, s.a.v.s., ostaje odan Stvoritelju i uči nas da dočekujemo blagodat sa zahvalnošću, a teškoće, iskušenja i nedaće da dočekujemo sa strpljenjem i predanošću Gospodaru. Dovoljan je primjer preseljenje njegova sina Ibrahima kojeg je Muhammed, s.a.v.s., dobio kada je već ušao u starost, kada je čovjeku potomstvo izuzetno drago. Uzvišeni Gospodar dao je da Ibrahim preseli kao dijete s nepunih dvije godine. Resulullah, s.a.v.s., spustio je Ibrahima u kabur i njegovo je oko pustilo suzu, ali je jezik kazao riječi:

إِنَّ الْعَيْنَ تَدْمَعُ وَالْقَلْبَ يَحْزَنُ وَلاَ نَقُولُ إِلاَّ مَا يُرْضِي رَبَّنَا وَإِنَّا بِفِرَاقِكَ يَا إِبْرَاهِيمُ لَمَحْزُنوُنَ

Zaista su oči suzne i srca tužna, ali mi kažemo samo ono čime je Uzvišeni Gospodar zadovoljan! O Ibrahime, tužni smo što se sa tobom rastajemo![6]

Tome nas uči Resulullah, s.a.v.s., da dobro dočekujemo sa zahvalnošću, a da teško iskušenje i nedaće dočekujemo sa strpljenjem i predanošću. Uzvišeni Gospodar kaže:

وَكُلًّا نَّقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنبَاءِ الرُّ‌سُلِ مَا نُثَبِّتُ بِهِ فُؤَادَكَ وَجَاءَكَ فِي هَـٰذِهِ الْحَقُّ وَمَوْعِظَةٌ وَذِكْرَ‌ىٰ لِلْمُؤْمِنِينَ

I sve ove vijesti koje ti o pojedinim događajima o poslanicima kazujemo zato su da njima srce tvoje učvrstimo. I u ovima došla ti je prava istina, i pouka, i vjernicima opomena.[7]

Ako Uzvišeni Gospodar učvršćuje srce Muhammedu, s.a.v.s., kazivanjima o vjerovjesnicima prije njega, tako se naša srca učvršćuju kazivanjima i govorom o Resulullahu, s.a.v.s. Srca vjernika i vjernica osjećaju radost kada čitaju njegov životopis, kada slušaju njegovu biografiju i kada razmišljaju o njegovim vrlinama. Ljudski rod pozvan je da posmatra sadržaj poslanice i razmisli o poslanstvu Muhammeda, s.a.v.s. Navedeno je moguće jedino ukoliko se razmišlja o njegovu životu. Rješenja za mnoge probleme u našem dobu spremna čekaju u životopisu Muhammeda, s.a.v.s., te samo trebamo otvoriti vrata i pustiti ih u našu stvarnost. U interesu je svih ljudi, a nas muslimana posebno, da ovom najveličanstvenijem životnom iskustvu damo pažnju koju ono zaslužuje. Navedeno su učenjaci pretočili u izreku:

“Siromasi su oni koji su se zaljubili u dunjaluk. Otići će s dunjaluka, a najslađe na njemu nisu okusili – spoznaju Uzvišenog Boga i Njegova miljenika Muhammeda, s.a.v.s.!”

Molimo Uzvišenog Gospodara da nas učini od onih koji su zahvalni na blagodatima, strpljivi u nedaćama i odani u srcima. Počasti nas, Gospodaru, da zahvalnost i strpljenje budu i naše vrline onako kako je njih naučavao naš Resulullah, s.a.v.s. Amin!



[1] El-Kehf, 110.

[2] El-Ahzab, 21.

[3] Ed-Duha, 3.

[4] En-Nahl, 44.

[5] Bejheki, Es-Sunen el-kubra, Hadž, 9307.

[6] Buhari, Sahih, Dženaiz, 1303.

[7] Hud, 120.

Blog

Posljednje dodano

Pratite nas na

Pretplatite se na naš Newsletter